Zapach a emocje – wpływ zapachu na nasze emocje

Człowiek to istota, która jest podatna na manipulacje zapachowe. Z tego też względu określone wonie potrafią wywołać konkretne emocje. Na przykład zapach domowego ciasta czy pieczonego chleba zawsze kojarzy nam się z domem rodzinnym i dzieciństwem, a zapach czekolady i piernika ze świętami Bożego Narodzenia. Czy jest więc jakieś powiązanie między zapachem a emocjami?

Dlaczego zapachy wywierają na nas tak olbrzymie wrażenie?

To zapewne dlatego, że receptory węchowe są ulokowane w tym samym rejonie mózgu co pamięć. Z tegoż też względu określone zapachy potrafią wywołać pozytywną bądź negatywną reakcję emocjonalną. Dzieje się tak, ponieważ wraz z zapachami pojawia nam się zwykle pewien zakodowany w mózgu obraz. I tylko od jego treści zależy, czy opanuje nas radość, czy smutek. Zapachy są dla nas czymś w rodzaju nośnika danych, który potrafi dostarczyć nam różnych informacji i wprawić na w dobry lub zły nastrój.

kubek z kawą, goździki i ziarna kawy

 

Zapach a emocje – miejsce pochodzenia ważnym czynnikiem preferencji zapachowych

W stwierdzeniu, że nasz gust zapachowy zależy od miejsca, w którym się wychowało i urodziło- nie ma ani grama przesady i pietyzmu. Środowisko lokalne ma olbrzymi wpływ, a określone wonie mogą przywołać miłe lub bolesne wspomnienia. To wszystko zależy od okoliczności i faktu, czy konkretny zapach był synonimem zwycięstwa, czy życiowej frustracji lub porażki. Jeżeli ma miejsce ten pozytywny scenariusz, to nic dziwnego, że dana woń budzi nas uśmiech i zadowolenie i poczucie bezpieczeństwa. Gorzej, jeżeli na przykład zapach stęchlizny i pleśni przypomni nam o ciężkim dzieciństwie i trudnych warunkach bytowych. Wtedy na twarzy adresata pojawi się ból, rozgoryczenie i łzy. Pewnych złych doświadczeń nie da się wymazać z pamięci i czasem drobny zapachowy impuls może wywołać w nas gwałtowną reakcję emocjonalną, o którą samych siebie nawet nie podejrzewaliśmy się ani przez moment.

Zapachy- element miłosnych podchodów

To prawda, że człowiek pod wpływem zapachów może dokonywać późniejszych wyborów życiowych. Z tej subtelnej formy zalotów korzystają obie płci. Jednak prawdziwy prym wiodą panie. One do perfekcji opanowały sztukę dobierania zmysłowych perfum, tak by zaintrygować sobą ewentualnego partnera. Kobiety wiedzą, że właściwie dobrany zapach potrafi wywołać w mężczyźnie pożądanie i chęć zdobycia partnerki. Kobieta, która ładnie pachnie, wydaje się bardziej zadbana i atrakcyjna wizualnie. Poza tym dzięki woni, którą wytwarza łatwiej nam ją później zidentyfikować w tłumie. Mężczyźni nie przywiązują aż tak wielkiej wagi do zapachów, jednak nie oznacza to, że nie wywołują one żadnych doznań u partnerki. Niemniej kobiety cenią bardziej takie aspekty u mężczyzn jak intelekt, wygląd, spryt czy siła.

Zapachy naszą wizytówką

Większość z nas przez całe życie eksperymentuje z różnymi perfumami, bo chce znaleźć zapach, który w pełni opisywałby naszą osobą, nasz styl ubierania i bycia. Subtelna woń, którą staramy się otaczać to też w pewnym sensie element kamuflażu. W ten sposób staramy się zakomunikować światu, jacy to nie jesteśmy atrakcyjni i jak wysoką samooceną się cechujemy. W rzeczywistości bywa z tym różnie. Niemniej osoby, które o siebie nie dbają, na pewno nie są postrzegane pozytywnie. Wręcz przeciwnie, są wyśmiewane i spychane na margines życia społecznego.

Zapach a emocje negatywne

Zapachy są więc po części kryterium, wedle którego klasyfikuje się ludzi. Toteż osoby, które się nadmiernie pocą, przeżywają prawdziwą gehennę i są bardzo smutne. Pomimo prób zamaskowania cuchnącego kłopotu są postrzegane przez innych jako brudasy i flejtuchy. Mimo że jest to zazwyczaj krzywdząca opinia, osoby z syndromem nadpotliwości starają się trzymać na uboczu. Jak widać, przez niezbyt ładny zapach, który się wydziela, również można zostać napiętnowanym.

dostępne zapachy samochodowe

Zapachy a wiek

To prawda, że wiek ma istotny wpływ na zapachy, które się wybiera. Nastolatki wolą wonie intensywniejsze i bardziej agresywne. Ta fascynacja kończy się około 30 roku życia. Później panie i panowie wolą perfumy o delikatnej nucie zapachowej. Dzieje się tak dlatego, że osoby w poważnym wieku wolą bardziej intrygować, uwodzić, fascynować zapachem niż tylko działać na partnera podniecająco i drażnić receptory zapachowe partnera, które z wiekiem i tak ulegają otępieniu. Dlatego też człowiek dojrzały stawia na jakość, a nie intensywność zapachu.

Zapachy a chwyty marketingowe

To prawda, że znane sklepy odzieżowe specjalnie perfumują wnętrza, bo liczą, że atrakcyjne zapachy przyciągną rzesze nowych klientów. Właściciele sklepów uważają, że zadziała tu odwieczny mechanizm skojarzeniowy. Nakazuje on nam wracać w te miejsca, które dobrze się nam kojarzą i cudownie pachną. Z tego względu szpital wywołuje w nas odrazę i niechęć, ponieważ charakteryzuje się nieprzyjaznym i drażniącym drogi oddechowe odorem. To sprawia, że idzie się tam z konieczności, a nie dlatego, że jest tam przytulnie i miło. Sklepy z perfumami i odzieżą w odróżnieniu od szpitali starają się zapisać w świadomości konsumenckiej wyłącznie pozytywnie. Nie ma się czemu dziwić, bo dzięki zapachom budują swoją markę i poczucie, że może uda im się w ten sposób pozyskać lepszy utarg. Wiemy już, jaki wpływ ma zapach na emocje. Zobacz, jakie zapachy mogę mieć wpływ w Twoim aucie.